Filmkapselundersökning

Jag vaknade efter en dålig natts sömn. Gjorde mig i ordning för att traska till Endoskopiavdelningen på gastrokliniken i Lund. Där mötte en sjuksköterska som kan det tekniska med filmkapselfilmningen. Hon var verkligen jättesnäll och trevlig. Gav massa positiva kommentarer som gjorde mig mer avslappnad. För jag var jättenervös inför undersökningen, vilket var vanligt.

Först fick jag ta en vit shot, den innehöll en medicin som skulle neutralisera magen från bubblor och smakade absolut inget. Sedan visade hon mig utrustningen och själv filmkapseln. Den var ungefär stort som en lillfingertopp. Såg ut som ett tjockare piller. Jag tyckte den såg stor ut och det kändes lite läskigt att svälja ned en blinkande kapsel. Men den är behandlad med något slags medel som gör att den glider lättare. Så inga problem att svälja. Eftersom jag råkade ta på mig ett linne som inte var 100% bomull så fick jag en ursnygg sjukhusklänning istället. Sedan fick jag på mig ett bälte och till den var apparaten ansluten. Man fick sedan apparaten i en väska som hängde över ena axeln. den vägde lite, kanske 1-2 kg. Den kändes inte så mycket. Jag glömde faktiskt bort den allteftersom dagen gick. På apparaten fanns en blinkande blå lampa, likadan fanns på kapseln. Så det är så de är synkade, genom att skicka signaler till varann. 

Innan jag fick gå hem så skulle jag dricka 5 dl laxabom. Det var inte jättegott och jag var rätt så illamående vid det här laget, så jag slapp dricka upp det sista. Det är till för att kameran ska ha lättare väg att vandra och för att få tydligare bilder. Laxabomen smakar något metalliskt. Till en början tyckte jag inte det var så farligt men efter en stund så växer bismaken i munnen för varje klunk. Lägg då till att jag var fruktansvärt törstig, men de var inte törstsläckare direkt. Men generellt så tyckte jag det var mycket lättare med laxabom än Movprep.

Den första timmen ska man vara uppe och gå och röra på sig för att kameran inte ska fastna i magsäcken. Sedan så flyter dagen på. Jag var jättetrött, bidragande faktor var nog fastan och den dåliga sömnen natten innan. Ca 2 timmar efter att man svalt kameran får man dricka och efter 4 timmar får man äta något lätt. Några timmar senare får man äta vad man vill. Man har apparaten på sig i ca 12 timmar och sedan är man klar. Kameran kommer ut det vanliga hållet, mellan 24-72 timmar efter.

                              
så här snygg är man med hela kittet på :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0