Året 2010...

Så här några dagar inpå det nya året har jag fått fundera. Det här med nyårslöften är ju inte riktigt min grej, men jag brukar lova mig själv att försöka göra mitt yttersta för att uppnå ett mål. De senaste två åren har det varit att vara lite mer egoistisk och tänka lite mer på mig själv. En svårare utmaning än jag någonsin kunde ana. Jag är en liten bit på vägen och tack vare fina vänner som puschar mig på rätt riktning! I år har jag lovat mig själv att leva ett sundare liv, för både kropp och själ.

OK, vi tar det från början. 2010 har inte bjudit på något sådär extraordinärt direkt. Förutom att jag har påbörjat en hälsoresa. I denna nya blogg kommer jag att skriva en del om träning, kost och ett sundare liv. Lite motivation och vardagssörja kommer såklart att hitta in. Den stora anledningen är ju för att jag för snart en månad sen hittade in på en träningssida - Träningsprofilen. Där fanns en dagboksdel, ungefär som en blogg. Jag fick en personlig coach online där, som följde mig under tre veckors tid och gav mig värdefulla tips och feedback. Under tiden jag skrev där insåg jag att det är fantastiskt att kunna gå tillbaka och se vad jag har åtadkommit. Jag tar rätt och slätt min nyårssaga därifrån...

På ett helt år har jag lyckats skada mig några gånger. Dragit på mig för många förkylningar och infektioner. Och levt både för sunt och för osunt. För några veckor sedan hittade jag hit. Då hade jag nyss skaffat mig ett gymkort och satt min fot i gymmet - första gången på 1,5 år. Jag har inte riktigt haft tid eller motivation för att hitta en bra grund att påbörja min resa till en hälsosammare liv. Detta har varit helt över förväntan. Och min Coach jag fick här - vilka eldsjälar som kan pusha och guida en rätt. Helt gratis dessutom!

Jag har aldrig riktigt tänkt på det här med att gå ned i vikt, utan spegeln och kläder har varit den som berättat för mig. Sen att jag alltid haft lite dålig självuppfattning och snedvriden bild på hur JAG bör ser ut är en annan femma. Fast det är inte bara kroppssformen som är det väsentliga. Min stora wake-up call 2010 var när jag insåg hur trött, slut och tärd jag var i knopp & själ. Jag har jämnt för mycket bollar i luften, så att jag glömmer mig själv i mängden. Men sämre tid för att förändra mina matvanor fanns inte. Det var december, det var stressig tentaperiod, det innebar massa julfikor, julmiddagar och grejjor. Trots detta gjorde jag något som jag ALDRIG i min vildaste fantasi trodde att jag skulle lyckas med. Trots att jag inte är en jättegottegris vad gäller godis, så är det alltid frestande när askar av finchoklad och julgodis ligger framme. Det är gott med alla goda drinkar och fester med ens vänner.

Vågen visar nu på -3 kg på ca 5 veckor och jag har gått ned lite i omkrets runt ryggen där BH:n sitter, samt lite vid tricepsen. Det är svårt att se sånna små förändringar och först tror man bara att kläderna har blivit utstretchade i tvätten. Det viktiga för min del är inte hur mycket vågen visar, det är att få rutiner i min vardag som ger mig ett välmående liv. Jag tror att resten kommer av sig självt. Jag har trots allt en bra grund och har tränat så länge jag kan minnas. Det är svårare det där med maten och sömnen. Jag måste erkänna att med hälp av min coach så har jag tänkt mycket mer på vad jag äter och äter lite mer, men kanske oftare. Jag har trots detta gått ned i vikt. Så ett stort TACK till Anders!


Jag måste faktiskt snika in och berätta att jag faktiskt lyckades gå ned 4 kg i våras, men då jag ändrade om en del i min kost så sade min kropp också ifrån. Jag tappade helt enkelt motivationen då och var gång jag försökte, så var det alltid något som kom i vägen. Men som min coach sa: det gäller bara att resa sig gång efter gång efter gång. För motgångar kommer det alltid att finnas av!

 


Kommentarer
Postat av: Lotta

Men Gud vad roligt att du hitatde min Camme! Har saknat dig! Men, hur hittade du mig? Ska bli kul att få följa dig igen. jag ska plugga vård. Kul att äntligen ta tag i livet. Hur går det sj med allt? Kram

2011-01-05 @ 21:47:02
URL: http://mamasan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0