Vietnam - Dag 4

Det är söndag och jag har nästan tappat räkningen på tid & dag. Jag börja att vänja mig vid semestertider - inga rutiner, utan allt kommer lite när det passar. Sovtider, mattider osv. Idag har allt gått i matens tecken. Efter frukost blev vi upplockade på hotellet av min svägerska Mimmis ena syster som bor här i Ho chi minh, sedan bar det iväg till en Te-fabrik ca 30 minuter från stan som mimmis äldsta syster har. Där blev vi bjudna på frukter i alla dess former & färger och olika drycker bl.a winter melon tea & något som tydligen var saliv från en svala. Det sistnämda har jag svårt att tänka mig, hur samlar man sånt liksom? Min svåger Christian som vanligtvis spyr av stanken från en frukt som liknar en igelkott - Duran, älskade den som bjöds på plats. Kanske blir det annorlunda på semestern? :)  Jag smakade endast på Drakfrukten, eftersom jag är den knasungen jag är- Tål typ inget pga allergier. Drakfrukten smakade typ inget och fruktköttet såg ut som en kiwi fast med vitt fruktkött istället för grönt. Under besöket fick vi uppleva den första regnskuren. Inte den lilla vill jag lova. Från att ha varit alldeles klart väder och solen stor & gul, blev himmeln nästan svart. Det blåste riktigt varma vindar och såg nästan ut som om det vore värsta orkanen på väg. Folk sprang allt va de kunde för att skydda sig, stannade till med mopeder & tog på sig sina regnakappor. En halvminut senare vräkte regnet ned och någon minut senare var himmeln blå och solen gul igen. Den varma vinden försvann lika fort som den kom. Mycket märkligt, men skönt att det blev lite svalare. Efter fruktstunden blev det dags för lunch. Vi åkte till en veganska restaurang som tydligen låg mittöver gatan från vårt hotell. Såå galet gott. Det beställdes in flera smårätter och avslutades med en fondue på olika grönsaker & svampar. Det fanns olika smaker - en som var stark och en som inte var det. Den som var kryddad var tydligen det starkaste min bror någonsin smakat. Han grät typ. Haha det var riktigt kul att se, med tanke på hur starkt han vanligtvis äter hemme i Sverige (biter av en chilifrukt just like that!).

Vi hann med en liten vilostund innan det var dags för hela familjen att bli utbjudna på middag nr 2. Denna kväll skulle spenderas med min kusin Beau & hennes två döttrar som är 18-19 år och deras lillebror som är 12, min faster Kím & hennes man samt min halvfaster & hennes son som är några månader yngre än mig (typ end kusinen från pappas sida som är i min ålder). Värsta flotta skaldjursrestaurangen som låg mitt i stan, i distrikt 1. Här märktes det att det var mycket västerlänningar till skillnad från distriktet där vårt hotell ligger. Vissa av rätterna var galet goda medan andra inte var något speciellt. Bäst var grillad bläckfiskringar. Så obeskrivligt gott. Det var liksom inte det där supersega som tar 100 år att tugga för att svälja och är smaklöst. Dessutom var det lite terrakottafärgad och inte vit. Sedan fick vi även en vårrulle som var himla god. Den hade fyllning av räkor & någon typ av kaviar. Smälte i munnen lite som löjrom gör =P

Summa summarum av dagen: matkoma DeLuxe!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0