Vietnam dag 10

Än en dag strålade solen. Idag skulle vi upp tidigt för vi har hyrt en hel båt så vi kan åka runt i skärgården och kanske ta ett dyk i det blå. Det blev ett litet missförstånd - båtnissarna som körde båten ville tjäna så mycket pengar som möjligt och medan de släppte av oss på olika öar plockade de upp andra resenärer. Dessutom kostade det en hel del pengar att gå på varje ö. Vi beslutade oss tillslut att vi skulle stanna till vid en ö som var lite mer privat och stanna där resten av dagen. Hela familjen hade så himla roligt. vi badade i det klarblåa vattnet. Idag gick det bättre i det saltiga vattnet då alla hade köpt simglasögon. vi hade öven köpt med oss ett gäng drakfrukter och annat gott. Och gud va gott det var. Första gången var ju ingen hit alls, men dessa var riktigt söta och svalkande.

Något som var riktigt riktigt coolt var att vattnet var riktigt klart och inte långgrunt. Så vid ett litet dyktag på skoj upptäckte jag det mest fantastiska. En liten iten grott, lite större än en handflata. I den gömde sig någon svart plattfisklikanande grej. inte större än en tumme. Vid den andra lilla grottan såg jag en ormliknande fisk. skitcoolt. Och vi såg även en liten ensam anemon mitt ute i ingenstans. På eftermiddagen skulle båten vi hyrt ta oss ut på djupara vatetn för att kunna dyka med cykol och simfötter, dock var den delen av havet helt dött. Detta då folk slänger saker rätt ut i havet och kanske är det föroreningar som dödat allt liv. Vi vågade inte ut på ännu djupare då ingen av oss har dykcert eller är elitsimmare direkt.

På kvällen spittrade vi åter igen på oss. Mamma & syster med familj begav sig till en italiensk lyxrestaurang medan vi andra gick på ett riktigt vietnamesiskt hak. Det första riktiga. Det var farstun av ett litet hus och de serverade en vietnameisk rätt - Com tam. Det består av en typ av ris där kornen är avklippta så riset bir inte lika klibbigt som vanligt jasmin. Sedan kunde man välja en rad olika tillbehör, som t.ex äggpudding, grillat honungsmarinerat kött med citrongräs, ngn morotsgrej mm. Jag tog köttet. Det var grymt gott. Och hur billigt som helst. Vi var sammanlagt 7 personer som delade på 10 olika rätter och varsin cola. Det kostade oss drygt 100 kr tillsammans. Vi fick sedan höra av de andra att det hade kostat dem lika mycket, fast per person!

Senare gick mor & far hem till hotellet medan vi andra strosade runt i nattmarknaden. De ville ha någon vietnamesisk efterrätt som består av kokosmjölk, någon sockerlag, is och massa olika bönor, gelesaker. Alla tycks gilla det utom jag. Men sedan är jag inte så mycket för efterrätter heller. Men marknaden var ju trevlig. vi köpte lite souvernier och jag köpte en hatt för att skydda mig mot solen. Om jag var bränd gårkvällen så var det inget i jämförelse med dag 10. Hela syskonskaran Phan lyckades bränna sig. Jag, bror & syster. Trots att vi använder 50+ i solskydd. Snacka om att ha känslig hud! Jag såg värst ut och det roliga är ju de inhemska som tycker det är fint. För de har aldrig sett liknande på asiater innan haha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0