Starten på ett hälsosammare liv...

Idag är det exakt 13 dagar sedan julafton infann sig. Jag firar inte dagen till ära på något särskilt sätt. Hostan sitter fortfarande i, men har förbättrats. Det är värst när hostattackerna kommer. Nog om det, nu har ni fått er dos av Cammes hosthistoria!

Nu till något helt annat. Några utanför bloggvärlden - det väl säga det verkliga livet, har undrat hur jag har lyckats gå ned i vikt under decembermånad. Och hur jag får motivationen att kvarstå trots avbrott i form av sjukdom, julfirande mm. Låt mig börja min historia. Jag har tränat så länge jag kan minnas. Ibland mer, ibland mindre. Dock har det ALLTID varit träningsform jag tycker är rolig. Jag tror inte på bantning eller soppkurer som ska ta dig till din drömkropp utan att träna. Jag är faktiskt väldigt emot allt som har med bantning att göra. Istället tror jag på att hitta sunda alternativ till ett hälsosammare liv.

Det första jag började med var att skaffa mig ett medlemskap hos Fitness24seven. Detta efter att ha gjort en ordentlig research om vad de erbjöd, tillgänglighet,kostnad osv. Under en veckas tid prövade jag på olika gruppträningspass och jag fastnade för ett fåtal jag tyckte var roliga. Sedan satte jag mig för att göra ett potentiellt veckoschema, detta för att jag fortfarande ville fortsätta att träna Handboll och basket om söndagar, men även då och då lira lite innebandy och fotboll (nej, jag tränar inte i lag. Dessa idrotter är ca 1 gång/veckan och mest på skoj = ett gäng studenter som vill röra på sig lite då och då.). Efter att ha utforskt gymmet satte jag igång med att sätta upp mina mål. Dels ett större mål som jag ska uppnå, men även delmål på vägen. Det är viktigt med mål för att inte tappa motivaion, men även för att få motivation till att fortsätta för att uppnå det stora målet. Det är upp till var och en att sätta mål som är realistiska, men inte för lätta. Är det för lätt så tappar man kämparandan, är det för svårt så ger man upp.

Mitt stora mål är att jag ska få en kroppsform som jag är nöjd med. Med detta alltså en lite mer vältränad kropp och kanske förlora lite vikt och gå ned en klädstorlek eller två. Framförallt är det att jag ska leva ett sundare liv med mindre stress och tänka mer på mig själv. Jag har alltid levt ett hetsigt liv och sover alldeles för lite och äter först när jag är vrålhungrig vilket ha inneburit mycket "slänger i mig något på vägen". För att uppnå detta krävs ju ett antal delmål, frukost har varit en viktig sådan. Jag har märkt på så kort tid att frukosten gör mig piggare och mer på hugget. Mitt andra mål har varit att sluta att dricka öl och cider samt att dra ned väsentligt på drinkar. Som student är detta är alldeles för ofta förekommande och det är egentligen bara onödigt, dyrt och ohälsosamt. Jag har bytt ut bubbelvatten med en citronskiva mot drinken och något glas vin då och då har ersatt öl och cider för det är godare och innehåller mindre kalorier. Det tredje delmålet har varit att hämta inspiration och motivation. Till detta har jag pratat med vänner för att få tips och trix - i detta fall var det min vän Gustav. Han gick med i en matsida som ger en recept och räknar antal kalorier man bör äta för att gå ned och hur du ska uppnå ditt mål. Med det som gruninspiration gav jag mig ut på cyberspacen och trillade snart in på Träningsprofilen. Främst för att de erbjöd en Coach online i tre veckor alldeles gratis. Min Coach gav mig många värdefulla tips och feedback som hjälpt mig upp på en grundplatå. Jag kan nu därefter fortsätta min resa till ett sundare liv.

Jag tror inte på några genvägar. Allt jag äter, äter jag för att det är gott. Jag går heller aldrig hungrig, utan har på senare tid påmint mig själv att äta innan jag blir sådär vrålhungrig. All träning i mitt liv är sådant som jag tycker är roligt. Jag längtar alltid till nästa träningspass. På så sätt byggs en sund tankegång kring kost och träning och då kommer motivationen automatiskt. Jag tror inte på några magiska genvägar, men jag tar inte heller bort allt det goda. Istället tänker jag positivt kring mat. Visst har jag bytt ut godiset mot mandel eller en bit mörk choklad, men likväl kan jag stoppa i mig lite godis en biokväll. Jag får inte ångest över detta, för att att jag tycker att det är ok. Jag tänker inte ta bort drinkar och gottis för resten av mitt liv. Det är helt ok att någon gång få dricka en god drink, det kanske tar lite längre tid i jämförelse om man hade tagit en soppkur. Men jag tror att i längden gör mitt sätt bättre för hälsan och motivationen.  

Följ min blogg med bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0