Vietnam - Dag 1

Hejsvej!

Efter 18 timmar lång flygresa landade vi äntligen i Vietnam & Ho chi minh city. Lite kludd när vi skulle passera tullarna, men som tur är, så är jag ju en så kallad "banana girl" - yellow on the outside and white on the inside. Jag kan inte språket, är född i sverige och saknar totalt pigment haha :), så de bara släppte förbi mig, medan delar av familjen hamnade i värsta förhöret. I alla fall kom vi alla förbi tullarna och jag tillsammans med min systerdotter A & brorsdotter V håller varandra i hand och med massa packning kliver vi ut på land. Det första vi utbrister är; Öhhh vem é kändisen. Det kändes som flera hundra människor vinkade och hojtade på oss. Stora kamerablixtrar träffade våra fejs. Vi var alla tagna av den fuktiga luften och den jobbiga värmen. Hälsar på ett halvdussin folk och är allmänt lost. Packas in i en stortaaxi som tar oss till hotellet. Ehh.. var är bältena? Lilla L säger: så här får ALDRIG jag åka i en bil hemma. Massa åhh, titta här & kolla där senare så är vi framme. Incheckning, uppackning & världens skönaste Dusch. In i en taxi och på väg till en kinarestaurang. Jo, för vårt hotell ligget i distrikt 5 - Cholon. En del av chinatown.  Hjärtat hoppar nästan upp i halsgropen var gång man ska passera gatan med tusentals mopedister. Maten var ok, fick en soppa som förrätt som var jättegod. Annars var jag rätt trött. Jag sov knappt något under hela veckan och kanske 45 min på hela flygresan. Fick knappt i mig någon mat. Så jag däckade i säng ganska tidigt. Jag fick dessutom en rumskamrat - Hung. Min mammas kusin. Som jag träffade en gång när jag var 12. Stackars henne som fick höra min gräsliga Chow chow - en kinesisk dialekt mamma & mormor talar. Men med min lilla fickpocket i engelska - vietnamesiska & lite "teckenspråk" så kunde vi kommunicera lite iaf.

Bilder kommer så fort jag kan ladda upp. Annars så försöker jag skriva så ofta jag kan. Hoppas ni har det bra där hemma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0