Vietnam - dag 5

Dags för en vilodag för min del. Skönt med en sådan ibland. Åkte sedan med mamma & pappa till distriktet bredvid - distrikt 6 som också är en del av china town. Där skulle vi möta upp resten av familjen för att äta en sen lunch/tidig middag som min faster Kím skulle bjuda på. Det var himla gott. Hon lagade sånt som pappa älskar - typ vietnams motsvarighet till svenska surströmmingen. Det fanns även en annan fisk som såg ut som svärdfiskfileér. Smakade jättegott. Nästan lite som att den varit kokt först och sedan kolgrillad. Smälte i munnen underbart. Märks att det äts främst fisk & skaldjur här i vietnam. Inte så mycket friterat och allt serveras med grönsaker, färska örter och massa lime. superfräscht! Vi gick även en liten husesyn. Inte minsta & enklaste huset de bor i. Det var sammanlagt 6 våningar. Eget stort garage och en takterass där de hade en liten grönplätt, ungefär som pensionärer i sverige har blommor i lådor på balkongen. Det hör verkligen till ovanligheterna här att ha trädgård och det är inte riktligt med parker och öppna torg som vi är vana vid hemma.


Utsikt från deras takterass. Området är lite lyxigare än vietnams "medelsvensson". Men huset de bor på är ungefär i samma stuk som ses på bilden, fast lite störe och de har även en port samt garageinfart. Inget hus för en familj på 4 personer direkt, men de bor å andra sidan ca 10 personer i samma hus.

Jag hängde lite med kusinbarnen i huset under em. De kan alla superbra engelska, så det var skönt att kunna umgås med folk som är någorlunda i min ålder. På kvällen åkte vi sedan till ett stort shoppingcenter som heter NowZone som ligger i 5:e distriktet. Ungefär som ett mellanting mellan Hansakompaniet i Malmö mixat med NK i stockholm. Där skulle vi tydligen få var sitt par converse, tyvärr var största storleken 38, så blev inga för min del. Det blev även en liten kvälssupé på ett sushiställe och avslutades med att vi gick in till en spelhall som låg på samma köpcentrum. Så galet kul vi hade alla. Jia, den äldsta av de tre syskonen tyckte det var superballt när jag satte en kille som tydligen stötte på mig på plats haha. Han hade gått efter mig ett tag å kommenterat på alla spel jag spelade (bl.a ett basketspel där jag var nära att slå rekordet) och tyckte det var lite skumt att en tjej läste till civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad. Sånt gör ju bara män!. Han menade liksom på att jag ändå hade kläning å så på mig.  Tji fick han när han så gärna ville att jag skulle spela ett spel som gick ut på att boxa upp en kudde det hårdaste man kunde. Jag vann med dubbla styrkan eller något om man säger så haha. Roligaste kommentaren måste ändå vara när min brorsdotter V som är drygt 12 år urbrister: Men faster, varför é alla killar på dig för? Vart vi än går så raggar någon, du bryr dig inte ens om något mer än om de har en snygg frissa. Var é alla killar som borde stöta på mig som är så snygg... haha alla dog lite av skratt!

Betyget för dagen är 5 stjärnor av 5 möjliga. Hade skitkul med mina busfrön & mina kusinbarn och min syster & svägerska hade minst lika kul med min kusin som är i deras ålder :) 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0