Vietnam - Dag 2

Idag steg jag upp riktigt tidigt. Jag & Hung gick ner och åt frukost medan resten av resesällskapet snarkade gott. Några timmar senare var alla uppe. Mamma tyckte vi kunde åka på en liten rundtur i saigon - kärnan av ho chi minh staden. Att vi skulle besöka presidentpalatset och sedan åka iväg vidare till Cu chi tunnlarna. Tyvärr hade presidentpalatset stängt, så vi åkte till en liten maknad, ungefär som matstånden och köpte med oss picknick. Bilresan var riktigt lång, guppig & galet tråkigt. Solen var stekhet, inget mig emot. Äntligen kunde jag sitta och sola en stund. Alla vågade inte riktigt gå med på rundturen, men vi starka hjältar som gjorde var riktigt exalterade. Man gick genom en stor gångtunnel innan guideturen började. Vi fick se träd med de märkligaste frukter du kan ana. Ett träd hade frukter som såg ut som gröna, avlånga jätte-igelkottar. Jackfruit heter det tydligen. Sedan var det dags får guideturen. Vi fick se en ingång i dess orginalstorlek. Det var nätt och jämnt att jag kom i. Sedan har de gjort vid så tunnlarna var anpassade efter västerländska kroppar. Det var riktigt fuktigt och mörkt. En ganska så jobbig väg. Tunnlarna var från början ett ställe att gömma sig från de franska styrkorna och inte ett sätt att kriga och bekämpa amerikanerna. Efterhand insåg de vietnamesiska styrkorna att det vart ett effektivt sätt. Tunnlarna var i tre olika nivåer, där sjukhus, skola och gömställe fanns. Nästan som en hel stad under en stad. Detta var himla spännande och jag rekommenderar verkligen ett besök här ute. riktigt häftigt att få se allt och hur påhittaga vietnameserna va. Med enkla medel byggde de fällor och vapen som skadade många amerikanska soldater. Sjukt läskigt när man tänker efter och verkligen få se med egna ögon.

Jag ska försöka att få tag på en dator lite oftare. Så att jag kan blogga mer. Snart kommer nog lite bilder opp. Hejhej så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0