Cammes Coltingplättar

Jag har fått lite förfrågningar på coltingplättar, så tänkte att jag kunde skriva ut receptet här. Själv tycker jag att det är ett perfekt mellanmål eller kvällsmål efter träning. Innehåller mycket proteiner, lite fett och lite kolhydrater.

Jag vet inte den exakta sammansättningen av smeten, därför kallar jag dessa för Cammes coltingplättar. Jag tror att receptet är påhittat av Jonas Colting - Sveriges coolaste Triathlet enligt min mening, därav namnet på rätten.

Till ca 3 portioner behövs:
5 ägg
1 mosad banan
1,5 msk jordnötssmör
(1 dl mjölk eller grädde)

Blanda ihop allt till en smet, om man tycker att smeten blir för "geggig" så kan man tillsätta lite mjölk eller grädde. Hetta upp ett plättjärn och klicka i lite matfett. Jag brukar använda mig av Milda Culinesse Lätt. Grädda plättarna och servera med valfri fyllning.

Om man inte vill köpa färdigt jordnötssmör som innehåller massa tillsatser kan man lätt slänga ihop en egen. Jag rekommenderar naturella som är osaltade. Ta ca 1,5 dl jordnötter och mixa tills oljan i jordnötterna utsöndras och bilda en kräm. Ta upp och lägg över i en liten burk som är absolut ren & torr. Tillsätt lite salt och smaka av! Bör hålla i en vecka utan problem. Easy Peasy =)

Tips på fyllningar:
- hallonröra: mosa eller stöt frysta hallon lite lätt och blanda med kesella eller keso. (bra med proteiner)
- kanelslungade äpplen: blanda 1 msk farin med kanel i en liten bunke. Skiva ett litet äpple och blanda runt.
- färska bär och smält mörk choklad: ta bär eller frukt av tycke och lägg på, smält lite mörk choklad och ringla över. Gott istället för kaka eller gotte.
- mandelflisor med matyoghurt: ha i lite äkta vanilj i matyoghurt. Hacka mandlar mellangrovt. Ha i en klick av yoghurten och strö över mandel.

                                                      LYCKA TILL!


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh, nice! :) synd bara att sambon är jordnötsallrgiker! får göra åt mig själv! ;)

2011-01-24 @ 14:07:02
URL: http://lifeasemmaknowit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0